Kundcase: Mofast AB
Tillsammans med våra kunder utvecklar vi framtidens parkeringshantering. Här kan du läsa mer om hur vi har hjälpt olika uppdragsgivare med innovativa, smidiga och kostnadseffektiva parkeringslösningar.
Mofast
Mofast AB äger, utvecklar och förvaltar fastigheter inom segmenten samhällsfastigheter och bostadsfastigheter på den svenska fastighetsmarknaden. Kunderna är privata omsorgsbolag, kommuner, landsting, myndigheter och privata hyresgäster. Genom aktiv förvaltning och utveckling av fastighetsbeståndet skapar Mofast värde och stabilitet för aktieägare, hyresgäster, medarbetare och leverantörer. Den 31 mars 2023 bestod Mofasts fastighetsportfölj av 82 fastigheter med ett samlat fastighetsvärde om cirka 3,7 miljarder kronor.
HÄR kan du läsa mer om Mofast.
Lösningar
Parkit har på uppdrag av Mofast tagit över parkeringshanteringen på 11 adresser runt om i Stockholm. Här kommer vi se till att allt som rör parkeringen optimeras och flyter på för totalt ca 1500 parkeringsplatser. För att möta Mofasts behov och få bukt med nuvarande problemområden kommer Parkit ta ett helhetsgrepp kring rådande parkeringssituation med allt från förvaltning till analys av befintliga platser samt installation av automatiska portöppnare och uppfräschning av parkeringsplatser i form av bland annat linjemålning.
Digital kartyvy
För att lösa problemet med gränsdragningen av parkeringsplatser ritar Parkit upp parkeringsområden och parkeringsplatserna med en digital kartvy. Detta gör att vi och Mofast får en tydlig överblick över samtliga parkeringsplatser, för att på så sätt hitta förbättringsområden.
Fylla upp lediga platser
När vi fått full koll på Mofasts områden kommer vi att ta nästa steg och se till att tomma platser fylls upp för att på så sätt maximera beläggningen av parkeringarna. Vi kommer samtidigt, i samråd med kunden, se till att justera nuvarande avtalshyror.
Optimera skyltningen och dra nya linjer
Med tydliga parkeringsskyltar gör man det enkelt för besökare och boende som vill parkera på området. Med en optimerad skyltning undviker man dessutom missförstånd vilket resulterar i trivsel och på sikt lönsamhet. På samtliga 11 av Mofasts parkeringsområden kommer Parkit att optimera och förtydliga allt som rör parkeringsskyltningen. Här kommer vi även se till att nya linjer kring parkeringsplatserna dras.
Administratörsaccess och statistik
Tack vare Parkits smidiga parkeringssystem kan administratörer för respektive parkeringsområde enkelt och smidigt se parkeringsplatsernas beläggning, vilka hyresgäster som hyr vilken plats, kölistor m.m. Detta gör att samtliga aktörer får en tydlig överblick på all parkeringsrelaterad information.
Automatisk portöppning med ANPR
Vi använder ANPR/LPR hos flera av våra kunder som en del av vår lösning för att övervaka och hantera parkeringar. För Mofasts räkning kommer vi framförallt att fokusera på automatisk bom- och garageportsöppning för att parkörerna ska få en smidig tillgång till sina parkeringsplatser.
ParkitRND och digitala parkeringstillstånd
Parkit kommer ladda upp samtliga kunders parkeringsavtal i vårt system ParkitRND och länka dessa mot respektive plats. Kunderna blir sedan inbjudna till sina respektive parkeringstillstånd som de smidigt administrerar i telefonen eller via webben, med de digitala nycklarna som de behöver för att få tillgång till sin plats.
Frekvent övervakning och rondering
På Parkit talar vi ofta om “poliseffekten” och vikten av att synas. Våra controllers kommer i och med detta patrullera de olika parkeringsområdena med hög närvaro för att säkerställa trygghet bland parkörerna, och korrekta parkeringar.