Så undviker du parkeringsböter
Det kan svida ordentligt i plånboken när man får en parkeringsböter, och kanske särskilt mycket när man kör en Alfons och “ska bara…”. Vi på Parkit är snabba på att lappa felparkerade bilar, det är ju faktiskt en stor del av vårt arbete, men vi kan inte påstå att vi tycker om att sätta en p-bot på någons vindruta. Om du vill undvika böter finns det generellt två huvudregler du bör komma ihåg: 1) du får inte parkera så att fara uppstår, och 2) du får inte parkera så att du hindrar eller stör andra.
I det här blogginlägget går vi igenom några av de vanligaste parkeringsmissarna som (ofta) leder till en parkeringsböter, och som du därmed bör ha koll på.
Regel #1: Håll dig inom skyltens markering
Du har lite bråttom. Inga lediga p-platser i sikte. Eller vänta nu, vid parkeringsskylten finns det en lucka. Halva bilen hamnar visserligen innan skyltens början men det borde fungera.
Svar: Nej. Skyltar markerar alltid början och slut. Ställer du dig utanför parkeringsområdet riskerar du att blockera en korsning/infart/utfart eller hamna för nära ett övergångsställe. Parkeringsvakter har sällan överseende med detta.
Vårt tips: Om inte hela bilen får plats inom det markerade området – ta en extra runda runt kvarteret.
Regel #2: Parkera inte på trottoaren
Förvånansvärt många bilister ställer sig halvvägs uppe på trottoaren, av oklar anledning. Vi tror att det kan bero på att de tänker att vägen är smal och därmed vill underlätta för andra bilister genom att ta bort hälften av bilens bredd från vägen. Problemet blir dock att resterande del av bilen täcker trottoaren, vilket gör att gångtrafikanter tvingas ut i gatan.
Vårt tips: Många gator i Stockholm är trånga och smala. Om du enligt skyltar och markeringar får parkera på någon av dem kan du med gott samvete ställa bilen med alla hjul på gatan.
Regel #3: Stå inte på en lastplats
Det finns en anledning till att det råder parkeringsförbud på lastplatser – de är helt enkelt till för den som behöver lasta av eller lasta på stora eller skrymmande föremål. Såvida du inte har något lastningsärende på just den platsen får du inte ens stanna till här.
Vårt tips: Riskera inte sura miner och dryga böter – leta vidare.
Regel #4: Lär dig parkeringsskyltarna
Datumparkering, tilläggstavlor. symboltavlor… Det finns en uppsjö av parkeringsskyltar i vårt avlånga land, och av egen erfarenhet vet vi att många bilister inte har full koll på de olika skyltarna står för. I det HÄR inlägget kan du läsa mer om parkeringsskyltar och deras innebörd.
Vårt tips: Om du kommer till en parkering med en för dig helt obegriplig parkeringsskylt, googla istället för att chansa. Det tar lite mer tid men kan spara dig en parkeringsbot.
Regel #5: Stå inte på en MC-plats (om du inte har en MC)
Vi vet, vi vet. MC-platserna är ofta lediga. Det betyder dock inte att du får ställa din personbil på en av dem, hur kort tid du än ska stå. De är endast reserverade för tvåhjuliga fordon utan sidvagn.
Vårt råd: Köp ett tvåhjuligt fordon eller ta en extra runda på parkeringen.
Regel #6: Parkera inte på en hållplats
Du vet att bussen inte kommer förens om 30 minuter. Du stannar bilen, springer in i affären och kommer tillbaka 5 minuter senare. På framrutan sitter det en parkeringsbot. Anledningen: det är parkeringsförbud på alla hållplatser. Du får stanna till och släppa av/på passagerare men inte parkera, hur sällan bussen/tvärbanan än går.
Vårt tips: Det sitter inte alltid parkeringsförbudsskyltar vid hållplatser. Parkeringsförbudet är lite av en oskriven regel så lägg detta på minnet.
Regel #7: Håll dig innanför parkeringsrutan
Ok, let’s admit it. Vi har alla missat att ställa oss helt i rutan någon gång. På vissa parkeringsplatser kan det dessutom vara riktigt klurigt att få alla fyra hjulen innanför linjerna. Du som kör en bredare bil vet vad vi pratar om, och kontrollanter tar faktiskt hänsyn till bilens bredd och förarens good effort vid bedömningen.
Om vi säger såhär – har du gjort ditt absolut yttersta att ställa dig med alla fyra hjulen innanför linjerna är du safe. Har du däremot parkerat som bilisten på bilden kan du förvänta dig en rosa liten lapp på rutan.
Regel #8: Ställ dig inte på en handikapplats utan tillstånd
Under 2021 utfärdades 3710 parkeringsböter bara i Stockholm på bilar som parkerat på platser avsedda för personer med funktionsnedsättning. Om du ställer dig på en plats med ovan märke finns dessutom risken att bilen bogseras bort.
Vårt råd: Ställ dig på platser du är berättigad att stå på.
Regel #9: Glöm inte ställa p-skivan
Vi har nog alla varit där någon gång och jag tror att du håller med oss; att få böter för att man glömt ställa p-skivan är kanske den mest irriterande boten man kan få. En hel del parkeringsplatser har gått över till digitala lösningar men det är ofantligt många parkeringar som fortfarande kräver den traditionella snurran.
Vårt tips: Ta en extra koll på skyltarna vid parkeringen för att vara säker på att du har allt under kontroll.
Regel #10: Håll koll på avståndet till övergångsställen och korsningar
10 meter, 15 meter, 20 meter… beroende på vem du frågar kommer du att få olika svar på frågan: “Hur nära ett övergångsställe/korsning får jag stå?”. Låt oss reda ut detta en gång för alla.
Parkering vid övergångsställe
Du får inte parkera närmare än 10 meter före ett övergångsställe. Däremot får du parkera efter övergångsstället.
Parkering vid korsning
Du får inte parkera närmare än 10 meter från den korsande körbanans närmaste ytterkant. Detta gäller både före och efter korsningen, och för vanlig korsning, T-korsning och vid cykelöverfarter.
Slutsats: 10 is the magic number. Memorera det.