5 vanliga myter om elbilar och laddningsbara fordon
I ett samhälle där intresset för laddningsbara fordon fullständigt exploderat det senaste decenniet har också frågetecken väckts. Många bilister är oroade över hur hållbar en elbil egentligen är, hur länge de kan köra på en laddning och säkerheten kring dessa fordon, och en hel del felaktiga myter har uppstått genom åren.
I det här blogginlägget reder vi ut och slår hål på de fem vanligaste myterna kring elbilar och laddningsbara fordon.
Vanliga missuppfattningar och myter kring elbilar
Let’s face it – det är dyrt att köra bil i dagens samhälle. Bensin- och dieselpriserna skenar iväg, och du tillhör kanske en av dem som funderar på att införskaffa en elbil eller ett laddningsbart fordon. Kanske är du även en skeptiker då du hört en hel del dåliga saker kopplade till elbilar och laddning, och tvekar.
Vi vet att det finns mycket felaktiga påståenden där ute, och vill därför reda ut några av de vanligaste.
“Räckvidden på elbilar är begränsad”
Den kanske allra vanligaste missuppfattningen om laddningsbara fordon är att de har en begränsad räckvidd. Låt oss klargöra en sak: så är inte fallet, även om det ligger en liten gnutta sanning i det. Tidigare modeller hade faktiskt en begränsad räckvidd, men dagens elbilar kan ofta köra mycket långt på en enda laddning.
Bilar som Tesla Model S och Model 3 har bland annat en räckvidd som kan överstiga 60 mil på en enda laddning medan den vanligaste elbilen på den svenska marknaden – Volkswagen ID.4 – kan köra runt 50 mil på en laddning.
Kort sagt: Definitivt en myt – stämmer inte (längre).
“Det är dyrt att ha en elbil”
Att elbilar och laddningsbara fordon är betydligt dyrare än bilar som går på diesel eller bensin är också en vanlig missuppfattning. Visserligen kan inköpspriset vara högre för en elbil, men det är viktigt att ta hänsyn till den totala kostnaden på längre sikt.
Elbilar har i många fall betydligt lägre driftskostnader eftersom elektricitet är billigare än bensin eller diesel. Dessutom är de billigare att underhålla då de har färre rörliga delar. Många kommuner erbjuder även skattelättnader och subventioner för att göra elbilar mer prisvärda. På lång sikt kan den totala ägandekostnaden för en elbil därför vara jämförbar med eller till och med billigare än en konventionell bil.
Kort sagt: Delvis en myt – en elbil kan vara dyrare att köpa in men den totala kostnaden blir ofta liknande eller mindre som med en bensin- eller dieseldriven bil.
“Laddinfrastrukturen är underutvecklad”
Många tror att det inte finns tillräckligt med laddningsstationer för elbilar, vilket gör det svårt att ladda när och där det behövs. Faktum är att laddinfrastrukturen både i Sverige och i Europa har vuxit exponentiellt de senaste åren.
Allt fler laddningsstationer har byggts, både längs vägar och i stadsmiljöer, och elbilsladdning har blivit allt mer bekväm och tillgängligt, speciellt i och kring storstäderna. Dessutom kan de flesta elbilar laddas i den egna fastigheten eller på arbetsplatsen. Många nya initiativ tas just nu för att implementera en mer omfattande laddinfrastruktur även i norra Sverige.
Kort sagt: Delvis en myt – laddinfrastrukturen är något underutvecklad i norra Sverige.
“Batterierna på elbilar är dåliga”
Moderna elbilar använder högkvalitativa litiumjonbatterier och avancerad batterihanteringsteknik för att förhindra överdriven urladdning och överladdning, vilket förlänger batteriets livslängd. Dessutom har många biltillverkare garantier som täcker batterierna i flera år eller mil. Många elbilsförare har rapporterat minimal förlust av räckvidd över tiden. Dessutom har återanvinningsmetoder för batterier blivit mer avancerade, vilket minskar de miljömässiga konsekvenserna.
Kort sagt: Definitivt en myt – stämmer inte.
“Elbilar funkar inte i kyla eller värme”
Det stämmer att extrem temperatur kan påverka batteriets prestanda och räckvidd något men generellt sett fungerar elbilar i både kyla och värme, och de allra flesta elbilar är numera utrustade med värmepumpar eller luftkonditioneringssystem som hjälper till att reglera temperaturen i batteripaketet för att bland annat förbättra prestanda i extrema väderförhållanden. Just denna funktion är under ständig utveckling där varje ny modell klarar av både kyla och värme bättre än föregångarna.
Kort sagt: Delvis en myt – extrem värme eller kyla kan påverka prestandan.
HÄR kan du läsa mer om elbilsmarknaden i Sverige, samt olika typer av laddningsbara fordon.